Skip to content

Sparad målgrupp – Målgrupper på Facebook

Du har ett budskap, vara eller tjänst du vill nå ut med. Då bestämmer du dig för att Facebook och Instagram är rätt kanaler för din annonsering. Dessutom vet du att Facebook står för ojämförbar räckvidd, engagemang och kostnadseffektivitet. Allting är färdigt, och nu är det bara dags att få ut det. Men hur når du rätt målgrupp? Det första steget heter sparad målgrupp. Eftersom sparade målgrupper inte bygger på cookies behöver du inte ha någon tidigare relation med exakt de du vill nå. Allt bygger på den data som användarna själva har delat till Facebook

Vill du annonsera i sociala medier?

Kolla våra paket för sociala medier

Varför annonsera via Facebook?

Du vet säkerligen hur mycket tid som spenderas online, framför allt via mobil i sociala kanaler,  Facebook är den största. Sociala nätverk står för c:a 1 av 5 spenderade minuter på mobil. Enligt den senaste rapporten om Svenskarna och Internet kan man läsa att hela 76 % av internetanvändarna är inne på Facebook, minst en gång i veckan. 

Till skillnad från traditionell annonsering, så kan du genom annonsering i Facebook, nå en mer relevant målgrupp. Du behöver alltså inte visa din annons för alla som nyttjar ett visst medium. Säg att du enbart vill nå personer över 27 år med en högskoleexamen som jobbar inom Data & IT. Då kan du genom målgruppsalternativet sparade målgrupper nå exakt dem, och inte spendera dina pengar på att nå irrelevanta personer. 

Facebooks målgruppsalternativ tillåter en oerhörd precision. Däremot bör man vara försiktig så att man inte begränsar sig allt för mycket. Man vill skapa en målgrupp som är tillräckligt stor och som inte sänker den totala leveransen lägre än du tänkt dig.

Olika målgruppsalternativ på Facebook

Det finns tre olika målgruppsalternativ att skapa på Facebook:

  1. Sparad målgrupp
  2. Anpassad målgrupp
  3. Lookalike målgrupp

Dessa målgrupper används på lite olika sätt och har något olika sätt för att skapas. Generellt brukar en sparad målgrupp vara det man jobbar med först. Just för att få lite större bredd, och för att driva mer trafik till sin hemsida. Anpassad målgrupp och lookalike målgrupp baseras i sin grund på data hämtad från en så kallad Facebookpixel.

Facebookpixel?

Läs vårt inlägg om Facebookpixeln. Vad det är, hur det funkar och hur det kan hjälpa ditt företag

Sparad målgrupp

Denna målgrupp nås genom data som demografi, geografisk demografi, livsstilsdemografi och köpbeteendedemografi. Datan för detta kommer från den information som delas i målgruppens profil och det beteende som uppvisas inom plattformen.

Plats

Nå folk i städer, länder och samhällen där du vill göra affärer. 

  • Visa annonser för folk nära din verksamhet
  • Upp till 25 länder

Du kan nå folk runtom hela världen med Facebook. Men begränsa dig till de länder/städer där du är aktiv. Motstå frestelsen att “testa” utanför det område du jobbar i en och samma målgrupp. Vill du testa, dela hellre upp målgrupperna och A/B testa. Då kan du lättare tyda dina resultat.

Demografi

Välj bland olika kriterier för att hitta de personer som kommer finna relevans i din annons.

  • Åldersintervall
  • Kön (män, kvinnor, alla)
  • Födelsedag
  • Utbildningsnivå
  • Möjlighet att välja bland kategorier som förhållande, utbildning, jobb, bransch och livshändelser

När du valt vilken plats(er) du vill visa din annons i, ges möjlighet att välja den demografi som är relevant för din kampanj. Även här går det att välja så många som är relevanta för kampanjen. Försök vara så specifik som möjligt utan att för den sakens skull vara allt för snäv.

Sparad målgrupp, Målgruppsalternativ på Facebook

Intressen

Detta inkluderar intressen från användarens tidslinje, nyckelord, appar eller gilla markeringar för sidor.

Det finns bokstavligen miljoner olika intressen representerade på Facebook. Glöm inte att dessa genereras genom den information som användarna tillhandahåller, samt vilka hemsidor och appar som de använder. För att underlätta de möjliga val som finns tillhandahåller Facebook olika kategorier som underlättar din sökning, och visar dessutom hur många som indikerat att detta val är av intresse.

Beteende

Detta baseras på digitala aktiviteter, använda plattformar, tidigare eller planerade inköp och resvanor

Hur människor beter sig online så väl som offline brukar vara en bra indikator på hur väl ditt företag eller din produkt passar just denna person. Dessa val fungerar på liknande sätt som intressen, genom olika sökbara kategorier.

Koppling

Nå de personer som redan är sammankopplade med dig på Facebook, alltså de som redan har gillat din företagssida. 

  • Använd detta för att koppla med vänner till de som redan har gillat din sida, eftersom med större sannolikhet har liknande intressen.

Detta val ger dig möjlighet att nå personer som gillar din sida, deras vänner eller människor som ännu inte har kopplats samman med ditt företag.

Sparad målgrupp, Målgruppslaternativ

Steg-för-steg

  1. Gå till målgrupp (audience) i din ads manager.
  2. Välj sparad målgrupp.
  3. Ge din målgrupp ett namn.
  4. Välj en plats där du vill att annonsen ska visas.
  5. Välj ditt åldersspann (Om applicerbart. Tänk på att aldrig diskriminera baserat på ålder vid till exempel jobbannonser).
  6. Välj kön (Om applicerbart. Tänk på att aldrig diskriminera baserat på kön).
  7. Välj språk (Om det behövs vissa språkkunskaper för det ditt budskap).
  8. Lägg till demografi, intressen och/eller beteenden.
  9. Lägg till koppling till din hemsida (om Relevant).

Vill du veta mer?

Kontakta oss idag!