Skip to content

Vad är SEO och sökmotoroptimering?

Vad är SEO?

Denna evigt återkommande term som säkert förvirrar många. Sökmotoroptimering är något som många gärna gör oerhört komplext – man får nästan känslan av att teknikerna tittar in i spåkulan innan dom levererar den där dyra rapporten. Men behöver det verkligen vara så komplicerat?

Listan och mina SEO tips bygger på att du förstår dina besökare. Något jag återkommer till ganska ofta. För att förstå sina besökare behöver ni ställa er frågan: Varför är just mitt innehåll relevant för besökaren? Ingen, varken du eller jag, vill läsa floskler eller om företag som klappar sig själva på axeln. Se därför till att ditt innehåll är riktat mot en Persona (en fiktiv köpare) med unika behov och ge besökaren information om hur dom kan tillgodose det behovet.

I just det här inlägget så är du min Persona och ditt behov är troligen att driva relevant trafik. Stämmer det? Okej då kör vi.

1. Skriv för människor inte robotar

Den här punkten är ganska självklar men bortses tyvärr allt för ofta. Det spelar ingen roll hur högt upp ni kommer på sökmotorerna om innehållet på sidan inte engagerar eller intresserar era besökare. Får de inget förtroende i mötet med er på er hemsida, som såklart kan liknas vid att gå in i en butik, så kommer besökaren inte att bemöda sig att läsa mer, konvertera eller köpa av er.

UX, design och hur lång tid din hemsida tar att ladda är viktiga parametrar. Google har själva meddelat att de tittar och rankar hemsidor utifrån hur snabbt de laddar. Värt att ha i åtanke är också att bounce raten ökar med 90% om en hemsidas laddningstid går från 1s till 5s enligt Google.

2. Google RankBrain

RankBrain är Googles algoritm som med hjälp av artificiell intelligens sorterar sökresultaten på Google. Det kan låta avancerat men är i själva verket ganska enkelt. Algoritmen tittar på hur användare interagerar med sökresultaten och sorterar dem efter hur relevant sidorna verkar vara för användaren. Därför är den första punkten, tillsammans med förståelsen för er målgrupp, väldigt viktiga.

Här blir därför bounce rate, sidor per besök och såklart tid på sidan viktigt att monitorera. Klickar besökaren in sig till din hemsida och stänger fliken direkt eller går hen vidare till fler sidor, konverterar eller läser mer i flera minuter? Finns det ett naturligt nästa steg på era ingångssidor? Ett bra tips är att naturligt guida era besökare mot era mål för hemsidan med så kallade ”calls to action”.

personas

3. Se till att on-page SEO- optimeringen är på plats

Se till att inte missa renlighetsfaktorerna som ni enkelt kan optimera på er hemsida genom ert CMS. För att optimera on page är det viktigt att varje sida är relevant för en enskild produkt eller ämne.

Faktorer som on-page optimering inkluderar:

  •      Title tag – inkludera ämnet eller sökordet
  •      URL – ha en sökvänlig URL och inkludera ämnet
  •      Img alt text – använd bilder och inkludera sökordet i alt text taggen
  •      H1, H2, och H3 – markera era rubriker med korrekt HTML, inkludera ämnet
  •      Meta description – Var relevant och uppmana till klick på 50-300 tecken
  •      Innehåll – Statistik visar att sidor med mer än 1800 tecken rankar högre

Va? Länkar då! Är inte länkar viktigt för SEO längre?

Jag har medvetet inte nämnt något om länkar och länkstrategier. Anledningen till det är inte att länkar har blivit oviktigt inom SEO. Länkar är en naturlig del av internet. Dem visar användare och Google vilket innehåll som är viktigt genom att andra länkar till din hemsida om du skriver relevant och unikt innehåll.

Med det sagt är det beklagligt om er strategi utgår från länkbyggen och inte relevant innehåll för era besökare och tilltänkta kunder. Intressant och unikt innehåll kommer alltid att få länkar naturligt vilket resulterar i att du inte behöver oroa dig för att bli straffad av Google – som varje dag blir bättre och bättre på att hitta fuskare. Gör en SEO- analys och få reda på hur väloptimerad din hemsida är!

Va? Länkar då! Är inte länkar viktigt för SEO längre?

Googles spelregler förändras ständigt och det gäller därför att hänga med. Video, snabb laddningstid och mobil blir viktigare att optimera för. Testa vårt kostnadsfria SEO-verktyg eller läs mer om vad som kommer vara viktigt att tänka på inom SEO 2019 så förbättra du dina chanser att synas högt på Google.