Skip to content

Lookalike-målgrupp – Målgrupper på Facebook

En lookalike-målgrupp kan hjälpa dig nå personer på Facebook och Instagram som har liknande karaktärsdrag, användning och intressen som personer som redan har visat ett intresse för ditt företag, varumärke, produkt eller tjänst.

Vad är en lookalike-målgrupp?

Att hitta personer som är intresserade av dina produkter eller tjänster kan vara svårt. Det kan dessutom vara dyrt att nå dessa personer. Genom att bygga upp och använda en lookalike-målgrupp kan du hitta personer som delar demografi och beteende med dina bästa kunder. Detta kan vara användbart för att expandera din målgrupp, och nå personer som sannolikt är intresserade av ditt företag och det du säljer.

Du kan dessutom använda dig av en lookalike-målgrupp för att expandera till nya länder. Det går alltså att använda dig av dina bästa kunder för att nå personer i länder där du ännu inte har någon närvaro. Eftersom en lookalike-målgrupp bygger på liknande karaktärsdrag, kan du nå personer utomlands som påminner om dina kunder här hemma.

Vill du annonsera i sociala medier?

Kolla våra paket för sociala medier

Genom att använda en lookalike-målgrupp kan du:

  • Nå personer som liknar dina existerande kunder
  • Få mer trafik till din hemsida genom att rikta dig till personer som har likheter med de som redan besökt din hemsida eller interagerat med dina företagsprofiler
  • Öka användningen av din egenskapade app eller spel genom att rikta dig till potentiella kunder som liknar de existerande kunderna som använder din app
  • Expandera till nya marknader genom att rikta dig till personer i andra länder med liknande egenskaper som dina befintliga kunder
lookalike-målgrupp på Facebook

Hur fungerar en lookalike-målgrupp?

Innan man kan använda sig av en lookalike-målgrupp måste man först ha en målgrupp att bygga ifrån. Denna bör innehålla de kunder som är de viktigaste för ditt företag. Man kan skapa denna grundmålgrupp från en anpassad målgrupp, din Facebook sida eller din CRM databas.

Anpassade målgrupper

Läs vårt inlägg om anpassade målgrupper på Facebook

När man skapar en lookalike-målgrupp måste man även bestämma storleken på målgruppen, denna storlek varierar beroende på om man optimerar för likhet eller räckvidd. Tänk bara på att likheterna minskar beroende på hur stor målgrupp du skapar.

Bästa tillvägagångssätt för lookalike-målgrupp

Utöka din räckvidd

Genom att använda en liten grundlista från din tidigare anpassade målgrupp kan du öka din annons räckvidd och hitta mer människor på Facebook som ännu inte har någon koppling till ditt företag

 

Använd specifika grundmålgrupper

Använd grundmålgrupper som är specifika till dina annonseringsmål

 

Optimera din målgruppsstorlek 

Börja med att optimera din lookalike-målgrupp för likhet för att förstå hur dina annonser fungerar med mer specifik matchning. (1% är optimerat för likhet medan de 5 övre % är optimerade för räckvidd)

 

Förfina riktningen

Fyll på med ytterligare riktningsalternativ som ålder, kön och intressen för att få en ännu mer specifik målgrupp 

 

Använd ny data 

Ju mer uppdaterad din grunddata är, desto bättre kan den matchas mot rätt målgrupp och göra den än mer exakt

Lookalike-målgrupp

Steg-för-steg

  1. Gå till Ads-manager
  2. Välj Målgrupp
  3. Lokalisera lookalike-målgrupp
  4. Använd rätt källa (grundmålgruppen)
  5. Rikta mot land
  6. Välj målgruppsstorlek
  7. Skapa målgrupp

Slutligen

Att använda en lookalike-målgrupp är ett utmärkt sätt att nå personer som liknar dina bästa kunder. Att skapa en lookalike-målgrupp kan hjälpa dig och ditt företag att expandera, antingen i det land ni är aktiva just nu, men även om ni vill expandera till nya marknader eller länder. 

Vill du ha hjälp att komma igång? Tveka inte på att höra av dig till oss på Sista Raden. Vi har lång erfarenhet av annonsering i sociala medier, och skapaden av relevanta målgrupper.

Vill du veta mer?

Kontakta oss idag!