Skip to content

Leadsgenerering – Sista Raden förklarar

Vad är Leadsgenerering egentligen? Det kan tänkas att svaret känns enkelt, det kanske det är på ytan också. Dyker man på djupet så blir det en desto svårare fråga att svara på. Det korta och generella svaret är att det handlar om att skapa ett köpintresse hos din målgrupp. För att kunna svara på vad leadsgenerering är, måste du först definiera vad ett lead är just för dig. Först då kan du svara på när du har ett säljklart lead.

Vad är Leadsgenerering?

Jag har svårt att tro att de flesta av oss, som jobbar med marknadsföring och försäljning, inte har kommit i kontakt med ordet leads. Inte att förväxla med staden Leeds i norra England. Leads, och då även leadsgenerering, är inte något nytt. Framför allt inte för säljare. Leads har generellt, bland säljare, kunnat associeras med två saker - Alldeles för få och helt värdelösa. 

Leadsgenerering handlar om att löpande skapa nya, och vårda kundkontakter som ökar din försäljning. Det finns en mängd olika sätt att göra detta på. Exempelvis:

Vill du veta mer?

Kontakta oss redan idag!

Skapa Leads

Många gånger kan man få intrycket av att leadsgenerering är något svårt, eller rent av omöjligt. Men som med så mycket annat, håll det enkelt och gör det till ditt eget. Att arbeta med leadsgenerering behöver inte vara så svårt. En av de vanligaste metoderna är att göra ett e-postutskick med ett lockande innehåll som får intresserade att höra av sig eller rentav konvertera. Det går naturligtvis att göra det mer sofistikerat än så. Eftersom vi generellt har blivit mer och mer digitala i vår vardag, har även möjligheterna vid leadsgenerering ökat. Exempelvis kan man genom ett system för Marketing Automation bygga upp flöden som leder potentiella kunder vidare i sin köpresa.

Leadsgenerering, leads

Steg-för-steg

Naturligtvis finns det inte någon “one-size-fits-all” för leadsgenerering. Jag tänkte trots det ge mig på en generalisering för hur processen skulle kunna se ut för just dig. 

  1. En person upptäcker ditt företag genom en av dina kanaler för marknadsföring. Det kan exempelvis vara din hemsida, din blogg eller dina sociala kanaler
  2. Besökaren klickar sig sen vidare och klickar på din CTA (Call-to-action) som uppmanar besökaren till handling
  3. Genom att klicka på din CTA kommer besökaren till din landningssida. En särskild del av din hemsida som används just för leadsgenerering. Här lämnar besökaren sin information i utbyte mot det du erbjuder. Detta erbjudande måste ha tillräckligt högt värde för att det ska vara värt för besökaren att lämna sina personuppgifter.
  4. För att kunna samla in den information du behöver, så måste din landningssida ha ett formulär. Tänk på att inte fråga efter för mycket, utan enbart det mest väsentliga
  5. Efter personen har fyllt i sina uppgifter så har du ett lead!

För att sammanfatta hur leadsgenereringsprocessen kan se ut så klickar en besökare på din CTA som leder denne till din landningssida där de fyller i ditt formulär för att få det du erbjuder och blir ett lead. 

Vill du veta hur du kan underhålla dina leads för att få dem säljklara?

Ladda ner vår guide om Inbound Marketing

Som uppmärksam besökare har du säkerligen lagt märke till att vi lever som vi lär. I det här inlägget har vi inte bara en utan 2 CTA:er som leder dig vidare för att ta del av det som vi på Sista Raden kan erbjuda.