Skip to content

Inbound Marketing – en djupdykning

I det här inlägget gör vi en djupdykning och exemplifierar Inbound Marketing. Vi går igenom de huvudsakliga beståndsdelarna och ger exempel på hur en köpresa kan se ut med hjälp av metoden.

Förtjäna dina kunders uppmärksamhet med Inbound

Är du också trött på opersonligt spam och kalla samtal från säljare som försöker sälja något du inte är intresserad av och vet väldigt lite om?

Under en lång tid har företag försökt väcka sina potentiella kunders uppmärksamhet genom brett riktad reklam samt med försäljning som kan uppfattas som störande för mottagaren. 

Detta är exempel på traditionell avbrottsmarknadsföring som i branschen kallas Outbound Marketing. Den marknadsföringsmetoden riktar sig till en bred publik med vitt skilda intressen och uppfattas ofta därför som irrelevant för den enskilda mottagaren.

Du kanske redan har listat ut att Outbound Marketing är motsatsen till den marknadsföring som sätter mottagarens intressen och behov i fokus, nämligen Inbound Marketing. En metod som fokuserar på att förtjäna potentiella kunders uppmärksamhet genom relevant innehåll. 

Vill du dyka ännu djupare?

Lär dig hur du kan automatisera delar av din Inbound Marketing-process. Ladda ner vår guide om Marketing automation.

Inbound Marketing som metod

Den här metoden har alltid din kunds intressen och behov i fokus. Genom att erbjuda användbart, utbildande och relevant innehåll för dina köpare (buyer personas) kommer du inte bara stärka förtroendet för ditt varumärke utan även nå fler köpare och öka din försäljning. 

Inbound kan förenklat beskrivas genom tre huvudområden:

  • Locka
  • Engagera
  • Exaltera 

Locka rätt köpare med attraktivt innehåll

Målet är att attrahera besökare som är intresserade av de produkter och tjänster du erbjuder. Detta uppnås genom att skapa innehåll som är till hjälp för dina buyer personas (kunders/köpares) problem och behov.

En viktig del av attraktionsarbetet är att optimera synligheten av ditt innehåll i sökmotorer såsom Google (läs mer om SEO). Sociala medier är också ett bra verktyg för synbarhet och att öka medvetenheten kring ditt varumärke. Relevant och lättåtkomligt innehåll kommer generera mer trafik till din hemsida och i sin tur konvertera fler besökare till leads.

Engagemang från delad kunskap

När rätt besökare hittar din hemsida är det viktigt att driva besökaren mot konvertering. Konvertering innebär att den nya besökaren har fått ett så pass stort intresse för dig och ditt innehåll att denne omvandlas till en potentiell kund, ett lead.

Det här händer inte av sig själv, du måste se till att ditt innehåll har någon form av uppmaning till handling (Call to action, CTA). Hemsidans innehåll ska främst vara fritt tillgängligt för din besökare, men för konvertering kan det dock vara värdefullt att använda det som på engelskan kallas “gated content”. Detta är innehåll som delas med användaren efter att du har fått något i utbyte, exempelvis kontaktuppgifter.

Kunskap och förståelse är dina mest värdefulla resurser för en bra affär. Med ett bra CRM-system, Marketing Automation och analysverktyg kan du enkelt följa upp dina marknadsinsatser och deras konverteringsgrad. När du har kunskaper om vad dina besökare är intresserade av är det enkelt att ta kontakt genom e-mail eller telefon för att ro hem affären.

Exaltera genom upplevelse

När din besökare har blivit en kund vill du undvika att sagan tar slut mellan er, den mest trovärdiga säljaren är nämligen dina egna kunder. Du vill därför se till att din kund sprider vidare sina goda erfarenheter av dig och ditt varumärke till andra potentiella kunder.

Hur får du detta att hända? Jo, genom att göra det enkelt för dina kunder att dela med sig av er kunskap till deras nätverk. Fortsätt därför skapa och dela relevant innehåll, samt skapa incitament för era kunder att i sin tur sprida det vidare.

Följ upp dina marknadsinsatser och automatisera dessa med Marketing Automation och CRM, analysera data för att vidareutveckla ditt erbjudande samt för att förlänga kundens livstidsvärde (Customer Lifetime Value, CLV).

Inbound Marketing

Vi exemplifierar inbound marketing

Föreställ dig att du själv är en potentiell köpare av en ny cykel.

Steg 1. 

Precis som majoriteten av dagens köpare påbörjar du din köpresa på webben. Troligen skriver du inte “cykel” i sökfältet, utan du vet att du vill ha en mountainbike vilket du också skriver i sökfältet innan du trycker enter. På sökmotorns förstasida hittar du ett blogginlägg med titeln “Att tänka på vid köp av din nästa mountainbike för cross country”. 

Detta är ett exempel på relevant innehåll som har skapats för dig som en potentiell kund och som är optimerat med SEO. Du blir genast nyfiken och klickar dig in på blogginlägget eftersom du har tänkt att använda cykeln till just cross country.

Steg 2.

När du läser igenom blogginlägget, som visade sig vara lärorikt och användbart för dig, hittar du en länk till ett videoklipp med titeln “Hardtail eller heldämpat? Proffsens 5 hemliga tips för att välja rätt” 

Bakom klicket uppmanas du till att fylla i dina kontaktuppgifter för att du ska få ta del av videon och är ett exempel på vad vi kallar “gated content”. Eftersom du är intresserad och innehållet är värdefullt för dig i ditt övervägande kring en ny cykel så väljer du att fylla i dina kontaktuppgifter. Efter några sekunder finns en länk i din mail och du tittar glatt igenom innehållet som hjälper dig att ta ett beslut om ditt köp. 

Förenklat så skapas här ett engagemang där du ger dina kontaktuppgifter i utbyte mot kunskapen som delas. Står inte det upplevda värdet av innehållet i relation till kostnaden (dina uppgifter) kommer du inte heller att genomföra “transaktionen” (köpet).

Steg 3.

Tack vare anpassningen av kommunikationen så bestämde du dig för att köpa din nya cykel. Kort efter köpet, på en cross country runda med dina vänner, berättar du om varför du valde en hardtail. I videon som du såg tidigare berättade nämligen cross country-proffsen hur de cyklade snabbare på tävling med just en hardtail-cykel. Du skickar videon vidare till dina vänner som delar ditt intresse och vill utveckla sin cykling.

Vill du veta mer?

Vill du höra hur Inbound Marketing kan hjälpa din verksamhet? Kontakta oss så berättar vi mer.