Facebookpixel. Vad är det och vad är det bra för?

Det korta svaret på vad en Facebookpixel är kan vara: ”En kodsnutt som kopplar samman en webbplats med företagets annonsering på Facebook”. Facebookpixeln är en kod i Javascript. En kod som kan låsa upp kraftfulla annonseringsverktyg för mätning, optimering och målgruppsinriktning. Genom att använda Facebookpixeln kan du se de handlingar som personer genomför på din hemsida. På så sätt blir din annonsering mer effektiv. 

Hur fungerar en Facebookpixel?

Efter det att en Facebookpixel implementerats kommer den genast börja skicka information till Facebook. På så sätt vet du när någon har agerat på din hemsida innan och efter de har sett en eventuell annons på Facebook. Det kan tillexempel vara allt från att han eller hon har varit inne på en specifik sida, valt att lägga en vara i varukorgen eller bokat en konsultation. Det fina med Facebookpixeln är att du nu kommer kunna nå de personer som har varit inne på någon av dina sidor eller som har genomfört något av det som ni har satt att räknas som konvertering.

Du når dessa personer genom en så kallad anpassad målgrupp. När fler och fler konverterar på er hemsida, kommer informationen från Facebookpixeln hjälpa till att visa dina annonser för en mer relevant målgrupp. Ett känt faktum inom marknadsföring är att budskap måste repeteras för att få effekt. Det är ganska dyrt att sprida ut reklam lite på måfå för att få repetition. Med Facebookpixeln kan man repetera för de som redan börjat visa intresse.

Annonsera på Facebook

Vi har paket som passar alla företag.

Vad kan man göra med informationen från Facebookpixeln?

Facebookpixeln är, generellt sett, ett analysverktyg. Ett verktyg som hjälper till med att mäta hur effektiva annonser är genom att tolka hur personer kommer till en viss hemsida interagerar med densamma. Man kan använda denna pixeldata till mycket. Exempelvis se till att dina annonser visas för rätt personer eller för att skapa annonsmålgrupper.

En spännande sak är att man kan skapa en så kallad ”lookalike-målgrupp”. Eftersom man genom pixeldatan kan se vilka som faktiskt besöker en hemsida, så kan Facebook hitta potentiella kandidater med samma intressen, samma demografi och geografi. Det är alltså användare på Facebook och Instagram vars digitala beteende liknar det som den valda målgruppen har. Man kan skapa lookalikes från pixelmålgrupper och på så sätt nå ut till personer som sannolikt är intresserade av ditt erbjudande. Istället för att välja ”män och kvinnor i åldern 25–55 som bor i Stockholm” kan man istället välja personer som påminner om de som tidigare visat intresse för ditt företag. Det går naturligtvis fortfarande att segmentera på kön, ålder, geografisk plats och eventuella intressen/kopplingar. Däremot utesluter lookalikes enkelt användare som troligen inte är intresserade av ditt företag.

Facebookpixel

Vilken typ av data kan man få av en Facebookpixel?

Det går inte att se exakt vilka som har interagerat med annonser eller varit inne på en specifik sida med pixeln installerad. Däremot får man en statistiksammanställning på hur många ”händelser” som har ägt rum. Detta är alltså hur många gånger Facebookpixeln har aktiverats. Dessa händelser kan sedan specificera närmare baserat på olika aspekter.

  • URL: vilka 50 URL:er som har mest trafik (visar hur många gånger dessa URL:er har aktiverat pixeln). 
  • Domäner: Den här visar alla olika domäner en pixel finns installerad på. 
  • Enheter: Här ser man vilka enheter som används av mottagarna när de interagerar med en hemsida där pixeln finns implementerad. 

I din annonsrapportering kan du se hur många konverteringar dina annonser har resulterat i.

Facebookpixel - sites tracked
facebookpixel - platform used

Vill du komma igång med annonsering i sociala medier?

Boka en kostnadsfri konsultation redan idag!