Skip to content

Anpassade målgrupper – Målgrupper på Facebook

Har du en Facebookpixel? En företagssida på Facebook eller Instagram? Eller har du kanske en kontaktlista från ditt CRM? Toppen! Då kan du skapa anpassade målgrupper. Anpassade målgrupper är ett målgruppsalternativ där du kan nå personer som redan känner till dig och ditt varumärke. Många gånger är den bästa målgruppen den som du redan har någon koppling till. Anpassade målgrupper hjälper dig att nå personer över Facebook och Instagram baserat på information som du redan har. Genom att använda dig av en importerad kontaktlista, pixel-data eller sidinteraktion kan du nå, eller genomföra så kallad remarketing, till dessa.

Anpassade målgrupper

Att använda sig av anpassade målgrupper låter dig använda det du redan vet om dina kunder. Det du vet om dina kunder kan hjälpa dig att justera ditt budskap baserat på hur de har interagerat med ditt varumärke tidigare. Når du rätt personer, vid rätt tillfälle och med rätt budskap, ökar chansen att de genomför den handling som du vill att de ska. Och du, är det några som du vill exkludera från att se din annons? Kanske vill du inte visa en annons för personer som redan har köpt det du vill sälja med din annons. Detta går, även det, att göra med en anpassad målgrupp.

Till skillnad från den sparade målgruppen, så bygger anpassade målgrupper på data som du själv samlat in. Det bygger alltså inte på data som tillhandahålls av Facebook. Det kan vara insamlade e-postadresser, telefonnummer, utförda handlingar på din hemsida, app eller företagssida.

För att ytterligare säkerställa att du levererar rätt annons till rätt person kan du kombinera din anpassade målgrupp med data från Facebook. Du kan alltså använda de alternativ som används för den sparade målgruppen. Men var medveten om att du enbart gör justeringarna i målgruppen med din egen data. Det innebär att målgruppsstorleken minskar även om du lägger till alternativ som du använt tidigare för sparade målgrupper.

Anpassade målgrupper på Facebook

Sparade målgrupper?

Läs vårt inlägg om sparade målgrupper på Facebook

Varför använda anpassade målgrupper?

Skala

Facebook och Instagram är de 2 största sociala plattformarna. Räckvidden du får över dessa två plattformar gör att du får resultat. Oavsett vad du säljer, och oavsett vilken plattform som dina kunder använder.

Riktiga personer över plattformar

Facebook och Instagram är så pass marknadsledande och i en så unik position för att nå riktiga personer och inte enbart bottar eller cookies. Detta gör att du kan nå din rätta målgrupp oavsett vilken plattform som används.

Riktigt riktad

Just eftersom Facebook och Instagram bygger på dessa riktiga användare så är noggrannheten i riktningen till hjälp för dig. Detta eftersom du ska kunna leverera mer relevanta annonser till en relevant målgrupp.

Mätbara resultat

Allt som dina annonser gör är mätbart. Det går alltså enkelt att lösa ut det värde, ROI (Return On Investment), som dina annonser har genererat. Det går dessutom att läsa ut vilka annonser / målgrupper som har presterat bäst om du A/B testar dina annonser. Detta gäller naturligtvis både på Facebook och Instagram.

Vill du annonsera i sociala medier?

Kolla våra paket för sociala medier

Olika typer av data att använda för anpassade målgrupper

CRM data

Använd data som du redan har tillgång till. Har du ett CRM-system kan du exportera dina kontakters data för att på så sätt kunna skapa anpassade målgrupper efter dessa data (E-post, telefonnummer, för- och efternamn, postnummer, land etc.).

  • Kan användas vid alla kampanjmålsättningar
  • Ju mer data som du tillhandahåller, desto större matchningsgrad fås för den anpassade målgruppen. Detta kan hjälpa till med att förbättra riktning, optimering och mätning av dina kampanjer.
  • Kan användas för remarketing

Avsiktsdata

Personer som besökt din hemsida eller använder din app. 

  • Kan användas för förvärv, kors- och merförsäljning 
  • Kan användas för att automatiskt nå personer baserat på deras handlingar på din hemsida eller app
  • Kan användas för remarketing

Sidinteraktion

Personer som på något sätt interagerat med dina företagsprofiler. Både på Facebook och Instagram.

  • Nå de personer som du inte når med dina organiska inlägg
  • Har redan en relation till dig och ditt varumärke
  • Kan användas för remarketing
Målgruppskällor för anpassade målgrupper

Att tänka på:

För att skapa en anpassad målgrupp behövs en lista på minst 100 personer, detta för att det ska vara meningsfullt för dig som annonsör.

  1. Använd datakällor som är bäst anpassad till din målsättning
  2. Gör så att dina anpassade målgrupper speglar dina befintliga målgrupper
  3. Bygg anpassade målgruppssegment baserat på var dina kunder är i ”kundtratten”
  4. Uteslut befintliga kunder från marknadsföringskampanjer.
  5. Rikta dig mot kunder som har uppvisat en vilja att handla
  6. Rikta dig till kunder över plattformar
  7. Hitta människor som är lika dina bästa kunder (Lookalike)
  8. Använd kvalitetsdata för att bygga din anpassade målgrupp

Steg-för-steg

  1. Gå till målgrupper i din ads manager
  2. Välj skapa målgrupp
  3. Välj anpassad målgrupp
  4. Välj vilken typ av data du vill använda
  5. Skapa din anpassade målgrupp

Det kan ta upp till 30 minuter för datan att laddas upp till Facebook. Du blir meddelad så snart uppladdningen är genomförd.

Skapa anpassade målgrupper

Vill du veta mer?

Kontakta oss idag!